Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Iedereen leert zwemmen, maar welke zwemslag het kind als eerste leert, is hierbij niet de belangrijkste vraag. Leer kinderen een techniek kiezen waarbij ze zich veilig en goed voelen. De motorische ontwikkeling en veiligheid in en rond het water staat voorop. Zwemmen kan vanuit verschillende standpunten bekeken worden: als competitiesport, als gezonde manier van bewegen en ook als belangrijke vaardigheid naar de veiligheid in en rond het water. Vanuit dit laatste oogpunt moet leren zwemmen een maatschappelijk recht blijven. Iedereen zou de vaardigheid van zich veilig te verplaatsen in het water, aangeleerd moeten krijgen. Het louter kunnen overbruggen van een bepaalde afstand in het zwembad, geeft geen voldoende indicatie dat het kind 'watersafe' is en bijgevolg schept dit een vals veiligheidsgevoel bij ouders en kind. Een kritische kijk op de klassieke leerlijnen en het ontwikkelen van een alternatieve leerlijn, met 'water-safety' als centraal gegeven, dringt zich op. Baan Vier heeft, in samenspraak met alle stakeholders in het Vlaamse landschap voor zwemonderricht, een nieuwe leerlijn zwemmen ontwikkeld. Dit boek beschrijft deze nieuwe leerlijn zwemmen; een vijf stappenplan van waterwennen tot doelmatig voortbewegen in het water. Het boek biedt een theoretische houvast aan iedereen die bij het zwemonderricht betrokken is.
Zwemmen --- Didactiek. --- zwemmen --- Didactics of sports and games --- Zwemmen ; didactiek --- Didactiek --- Leerlijnen --- Veiligheid --- 617.91 --- Watergewenning --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- watergewenning --- Bewegingsopvoeding --- leerlijnen --- veiligheid --- KHCA --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Didactiek van sport en spel --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Sport --- Jeugd --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid --- Jongere --- watersport
Choose an application
Wat doe je tegen een taalontwikkelingsachterstand?Op welke manier verwerk je taaldoelen in relevante lesthema's?Hoe zorg je voor een vlotte lees en schrijfstart?Aan welke leeftijd je ook lesgeeft, iedereen heeft vroeg of laat een leerling met nood aan taalsteun in de klas. De nodige taalondersteuning voorzien is belangrijk voor elke taalleraar, maar ook leerkrachten van zaak- of praktijkvakken spelen hierin een cruciale rol.Taal in de klas vertaalt de beste wetenschappelijke inzichten naar zes handige bouwstenen voor het opzetten van taaltrajecten. Zo krijgen leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen extra leerkansen. Dit boek kijkt niet alleen naar wie zwak scoort op de taalscreening voor kleuters, maar focust op het volledige leerplichtonderwijs. Ga aan de slag met de zes praktische bouwstenen en ontdek hoe je taalproblemen sneller herkent en zelfs voorkomt.Met praktische fiches!https://www.lannoo.be/nl/taal-de-klas
Didactics of languages --- Taalontwikkeling --- Taaldidactiek --- Taalonderwijs --- talenonderwijs --- taalverwerving --- Nederlands --- Taalvaardigheid --- Onderwijs --- NT2 --- Anderstalige --- Kind --- Kleuter --- Jongere --- Taalontwikkelingsstoornis --- Dyslexie --- Taalprobleem --- Leesprobleem --- Spellingsprobleem --- Didactiek --- Nederlandse Taal ; onderwijs ; didactiek --- 456.2 --- taaldidactiek --- didactiek algemeen - taal en letterkunde overige talen --- Didactiek Nederlandse taal. --- Didactique. --- 737 Leerprogramma's --- taalontwikkelingsachterstand --- Nederlandse taal ; onderwijs ; Vlaanderen --- Nederlandse taal ; didactiek
Choose an application
Educational sciences --- onderwijs --- tijdschriften --- lager onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- 472 --- 474 --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- 470 --- Basisonderwijs --- Didactiek --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- basisonderwijs: didactiek --- Lager onderwijs; algemeen --- Didactiek basisonderwijs; algemeen --- Periodicals --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
Ken Robinson is een van de meest invloedrijke personen op het gebied van onderwijs. Met Creatieve scholen richt Robinson zich op een van de belangrijkste problemen van onze tijd: hoe transformeer je het problematische schoolsysteem tot een succesvol schoolsysteem? Robinson stelt een zeer persoonlijke en organische aanpak voor om zo alle jongeren te betrekken bij de uitdagingen die de 21e eeuw heeft te bieden.Een boek vol anekdotes, praktijkvoorbeelden en grensverleggend onderzoek - geschreven in de zo bekende humoristische en vermakelijke stijl van Robinson - dat docenten, ouders en politici zal inspireren om opnieuw te kijken naar het werkelijke doel van onderwijs. Ken Robinson is een internationaal erkend opinieleider op het gebied van onderwijsontwikkeling, creativiteit en innovatie. Zijn lezingen hebben een grote impact op zijn publiek, waar ook ter wereld. De video's van zijn beroemde TED-lezingen werden bekeken door zo'n 200 miljoen mensen in meer dan 150 landen.
onderwijsbeleid --- School management --- creativiteit --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing ; Verenigde Staten --- Creativiteit --- onderwijskunde --- 454.22 --- onderwijs --- didactiek --- lesgeven --- Onderwijsvernieuwing --- 451.3 --- Lesgeven --- Schoolsystemen --- Onderwijssystemen --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Onderwijsvernieuwing.
Choose an application
Welke bouwstenen voor effectieve lessen kunnen docenten in het VO gebruiken en hoe pas je ze toe in de dagelijkse lespraktijk?In dit Nederlandstalig boek wordt voor docenten in het voortgezet onderwijs, het ABC van effectieve instructie helder en praktijkgericht beschreven. Wil jij als docent naast lesgeven, leerlingen actief laten participeren en heb je zelfstandig werken hoog in het vaandel staan? In het boek WIJZE LESSEN kun je het volgende verwachten:Een auteursteam van formaat: Tim Surma, Kristel Vanhoyweghen, Dominique Sluijsmans, Gino Camp, Daniel Muijs en Paul Kirschner;Gebaseerd op het werk van o.a. Barak Rosenshine (2010) en Pashler en collega's (2007);Wetenschappelijk onderbouwd;Veel praktijkvoorbeelden en concrete lessuggesties;Bouwstenen onder de noemer van directe instructie, responsive teaching en expliciete instructie.(Bron: https://tenbrinkuitgevers.nl/wijze-lessen?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=NIEUW%3A+Wijze+Lessen%2C+twaalf+bouwstenen+voor+effectieve+didactiek)
Didactics --- didactiek --- 454.21 --- differentiatie --- leraarschap --- onderwijsstijlen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- actief leren --- leren --- onderwijspraktijk --- onderwijsonderzoek --- Onderwijsstijlen --- Differentiatie --- Didactiek --- Onderwijs --- 370.02 --- Lesgeven --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- Internationalisering --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraren ; opleidingen ; didactiek --- Onderwijsresearch --- 701 Didactiek --- #SBIB:37H0 --- #SBIB:316.334.1O440 --- Pedagogie --- Onderwijsgedrag: algemeen --- didactische werkvormen
Choose an application
De taalvaardigheid van de leerlingen speelt een cruciale rol in het onderwijs. Leraren die aandacht hebben voor de rol van taal in hun vak, kunnen hun leerlingen met praktische middelen toegang geven tot dat vak én voorbereiden op de hoge taaleisen die de maatschappij aan hen stelt. Ook in hun toekomst is het immers essentieel dat leerlingen op niveau kunnen redeneren en formuleren, in hun vak en daarbuiten.Een taalgerichte vakdidactiek helpt leraren om hun onderwijs op hoog niveau te blijven geven, ook als de taalvaardigheid Nederlands van de leerlingen uiteenloopt. Het Handboek taalgericht vakonderwijs beschrijft concreet hoe zij dat kunnen doen, voortbouwend op de kennis en ervaring van de leerlingen. Leraren leren gelijktijdig te werken aan vak- en vaktaaldoelen door taalsteun te bieden, veel interactiemogelijkheden te creëren en contextrijk onderwijs te geven. Ze nemen taal ook mee in hun toetsing en beoordeling.Dit handboek geeft leraren een goed toegankelijke theoretische basis, praktijkvoorbeelden en tal van didactische suggesties, gekoppeld aan een route voor het (her)ontwerpen van lessen. Het is gebaseerd op vele ervaringen met taalgericht vakonderwijs en inzicht in kenmerken van schools taalgebruik in verschillende vakken. Leraren (in opleiding) kunnen er direct mee aan de slag. Ook wordt besproken hoe leraren samen taalgericht vakonderwijs in een school kunnen invoeren.Handboek taalgericht vakonderwijs is geschreven voor vakleraren, leraren in opleiding en voor iedereen die vakonderwijs wil versterken vanuit aandacht voor de gesproken en geschreven taal van het vak.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-taalgericht-vakonderwijs-9789046907573
Taalvaardigheid --- Taalgebruik --- Onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Enseignement secondaire. --- Didactics of languages --- HO (hoger onderwijs) --- talenonderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Taalgericht vakonderwijs --- Vakoverschrijdend werken --- Taalbeleid --- Didactiek --- Nederlands --- Secundair onderwijs --- Compétence et performance (linguistique) --- Didactiek. --- Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
Hoe ga je om met verschillen in je groep?Hoe houd je jezelf en je leerlingen gemotiveerd?Welke factoren bepalen het succes van je klas?Kinderen aanspreken op hun eigen mogelijkheden zonder dat de aandacht voor de klas als geheel verdwijnt, dát is de kracht van differentiëren.Differentiëren werkt in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen reikt je als leraar en opvoeder de nodige tools aan. Het leert je inspelen op verschillen in welbevinden en betrokkenheid tussen leerlingen, en hoe je die nauwgezet kunt opvolgen. Verder krijg je de nodige tips voor het gebruiken van technieken als het contractwerk, het sporenbeleid, peer tutoring en vele andere werkvormen.In dit boek staat steeds de volledige ontwikkeling van het kind voorop, en maak je dankzij de vele adviezen zowel jezelf als je leerlingen sterker en competenter.(https://www.lannoo.be/nl/differenti%C3%ABren-werkt)
Didactic strategies --- basisonderwijs --- competenties --- differentiële opvoeding --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Differentiatie --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- lager onderwijs --- differentiatie --- PXL-Education 2020 --- PXL-Handboeken --- onderwijsstrategie --- Didactiek --- Contractwerk --- Peer teaching --- Leertrajecten --- Basisonderwijs ; didactiek --- Leertraject
Choose an application
Dit boek omvat alle facetten van het zwemmen, van babyzwemmen over school- en competitiezwemmen tot aquafitness en seniorenzwemmen, maar ook de algemene basisprincipes van aquatische activiteiten worden niet uit de weg gegaan. Een standaardwerk voor iedereen die het zwemmen een warm hart toedraagt. De doelstelling van dit boek is het verschaffen van informatie over de diverse mogelijkheden van het bewegen in het water, voor jong en oud, op school, in clubverband en in de vrije tijd. Allereerst worden de basisprincipes van de activiteiten in het water besproken, met name de biomechanische, anatomische, motorische, fysiologische en medische aspecten. Daarna wordt het school- en clubzwemmen aan de orde gesteld. In dit kader wordt o.a. uitvoerig aandacht besteed aan de doelstellingen van het zwemonderwijs, de watergewenning en het leren van de verschillende zwemslagen. In het daarop volgende hoofdstuk worden andere activiteiten in het water, zoals recreatiezwemmen, spring- en balvaardigheden Kunst- en reddend zwemmen besproken. Het laatste hoofdstuk behandelt het zwemmen van bijzonder doelgroepen, zoals zwangere vrouwen, baby's, kleuters, senioren en lichamelijk gehandicapten. De stof wordt, en dat geldt voor alle hoofdstukken, gedetailleerd en vakkundig besproken. Het boek, dat zwart-witfoto's en schematische tekeningen bevat, is in de eerste plaats geschreven voor leerkrachten zwemonderwijs en voor zwemtrainers. Inhoudsopgave DEEL I : Algemene basisprincipes van aquatische activiteiten 1. Biomechanische aspecten 2. Toegepaste anatomie...de zwemmende spier 3. Motorische aspecten 4. Fysiologische aspecten 5. Medische aspecten DEEL II : Diplomazwemmen - schoolzwemmen - clubzwemmen 1. Doelstellingen van het zwemonderwijs 2. Bewegingsbeschrijving 3. Methodische en didactische uitgangspunten 4. Watergewenning 5. Aanleren van zwemslagen en keerpunten 6. Vervolmaking van zwemslagen DEEL III : Andere aquatische activiteiten 1. Recreatiezwemmen 2. Springvaardigheden 3. Balvaardigheden 4. Kunstzwemmen 5. Overlevingszwemmen 6. Reddingszwemmen 7. Aquafitness DEEL IV : Bijzondere doelgroepen 1. Zwangere vrouwen 2. Baby's en peuters 3. Senioren 4. Lichamelijk gehandicapten
Zwemmen. --- zwemmen --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Didactics of sports and games --- watergewenning --- sporttraining --- Zwemmen --- 797.21 --- #SMV:711200 --- #SMV:agogiek --- #SMV:zwemmen --- zwemonderricht --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- didactiek --- 617.91 --- Aquafitness --- Basisonderwijs --- Bewegingsopvoeding --- Biomechanische aspecten --- Didactiek --- Fysiologische aspecten --- Reddingszwemmen --- Watergewenning --- schoolzwemmen --- zwemmen (ler) --- Anatomie --- Biomechanica --- Fysiologie --- Motoriek --- Overlevingszwemmen --- Techniek --- 477.84 --- 072281.jpg --- 797.21 Zwemmen --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- (zie ook: kunstzwemmen) --- PXL-Education 2017 --- sport en spel --- didactiek van sport en spel --- Sport --- Watersport --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Choose an application
Wijs waterwennen staat voor het wennen aan water op een creatieve, brede en doordachte manier. Deze visie wordt gedragen door alle onderwijsinstellingen in Vlaanderen. Met dit boek willen de auteurs waterwennen kaderen binnen de nieuwe leerlijn zwemmen. De aandacht gaat hierbij uit naar de rijke motorische ontwikkeling van het kind (zowel op het droge als in het water) en is gericht op een veilige en speelse sfeer (watersafety). Wijs waterwennen bevat praktische en inhoudelijke richtlijnen voor 3- tot 7-jarigen en richt zich tot LO-leerkrachten, kleuteronderwijzers en beginnende lesgevers waterwennen. De oefenfiches zijn ingedeeld in 3 bouwstenen en 3 vaardigheden. De overzichtelijke lay-out van iedere fiche maakt ze begrijpelijk voor iedereen met of zonder voorkennis van het waterwennen.
Zwemmen --- Didactiek. --- zwemmen --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- Didactic strategies --- watergewenning --- swimming --- Zwemmen ; kleuters --- Zwemmen ; didactiek --- Zwemmen ; kinderen --- Swimming for children --- Watergewenning --- 617.9 --- 617.91 --- sport --- Zwemmen - Duiken - Waterpolo --- 471.47 --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- lichamelijke opvoeding --- didactiek --- Bewegingsopvoeding --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Leerlijnen(Groeilijnen) --- Kleuteronderwijs --- 472.7 --- kleuters --- Didactische werkvormen --- Ontspanning. Spel. Sport. Lichamelijke expressie --- PXL-Education 2016 --- kleuteronderwijs --- basisonderwijs --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Zwembaden --- Angsten --- Zwemlessen --- Leerlijnen --- Didactiek --- Water --- Angst --- PXL-Handboeken --- PXL-Education 2019 --- Zwembad --- Zwemles --- Leerlijn --- Flora en fauna --- Grafische sector --- Fauna --- Flora --- Didactics of sports and games
Choose an application
Herinneringen aan ingrijpende gebeurtenissen blijven ons beroeren, vaak tot lang na de feiten. Ze kleuren het publieke bewustzijn en dwingen ons tot nadenken: welke plaats geven we aan collectieve herinneringen? Kunnen we eruit leren? En hoe geven we herinneringen door aan de volgende generatie? Vroeger gaat niet over geeft een antwoord op deze en meer vragen. Het bundelt de vele mogelijkheden van herinneringseducatie, adviseert met bijdragen van gerenommeerde historici, didactici en praktijkdeskundigen en toont je op welke manier je op school of met je organisatie aan de slag kunt met herinneringseducatie. Het is een boek vol inspiratie, met verhelderende toelichtingen, diepgravende focusteksten, didactische suggesties en praktijkvoorbeelden. Veel aandacht gaat daarbij naar 'dragers van herinneringen'. Games, films, strips of kunst brengen het verleden tastbaar in beeld. De talrijke voorbeelden vormen een aanzet om zelf te reflecteren en het verleden kritisch in een educatieve context te brengen.https://www.lannoo.be/nl/vroeger-gaat-niet-over
Memorials --- History --- Historiography --- Education --- Social aspects --- Philosophy --- Western countries --- Intellectual life --- Didactics of history --- historische figuren --- geschiedenisonderwijs --- motion pictures [visual works] --- Didactics of social education --- photographs --- educational games --- comics [documents] --- reenactments --- historic sites --- living history museums --- historiografie --- artists [visual artists] --- oral history [discipline] --- easel paintings [paintings by form] --- herinneringen --- Geschiedenis ; didactiek --- geschiedenis --- concentratiekampen --- jodenvervolging --- 928.8 --- Herinneringseducatie --- Jodenvervolging --- Holocaust --- Wereldoorlog II (Tweede Wereldoorlog) --- Geschiedenis : didactiek --- herinneringseducatie --- Wereldoorlog II --- 456.6 --- didactiek --- onderwijs --- 940.53 --- Geschiedenis --- Concentratiekampen --- didactiek algemeen - geschiedenis, maatschappijleer --- Geschiedenis - Maatschappijleer --- PXL-Central Office 2017 --- geschiedenisdidactiek --- historische pedagogie --- kunst en maatschappij --- Oorlog --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- 373.5 --- Geschiedenis--didactiek --- 485.6 --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- identiteit, wereldburgerschap en diversiteit --- Memorials - Social aspects --- History - Philosophy --- Historiography - Philosophy --- Education - Philosophy --- Western countries - Intellectual life
Listing 1 - 10 of 78 | << page >> |
Sort by
|